Monday, February 7, 2011

Sentiasa di hadapan

Sikap kebayakan kita sentiasa mengambil tempat di belakang. Belakang mempunyai pengertaian yang sangat luas. Tetapi di dalam sesuatu majlis, belakang bererti, barisan paling akhir. Kebiasaan ini sudah menjadi lumrah kehidupan sebagaimana yang ditunjukkan dalam lengkok normal statistik. Ini bermakna hanya sebahagian kecil di antara kita yang sanggup dan membiasakan diri keluar daripada kebiasaan.

PERHIMPUNAN RASMI/PAGI
Semua guru diingatkan segera berada (mengambil tempat duduk di kerusi) di tapak perhimpunan (perhimpunan rasmi) sebelum perhimpunan dimulakan (7.25 pagi). Elakkan daripada Guru Besar mendahului guru-guru. Tabiat ini akan memberi satu gambaran negatif kepada murid-murid bahawa kita lambat, tidak bersemangat dan lesu untuk memulakan minggu baru persekolahan.

Begitu juga ketika perhimpunan pagi, sepatutnya ada 19 orang guru setiap pagi berdiri bersama-sama murid di kelas masing-masing (mengikut mata pelajaran pertama) mendengar pengumuman guru bertugas. Jika ini benar-benar berlaku, banyak perkara kita boleh selesaikan, disiplin murid, pergerakan murid, impak perhimpunan kepada murid dan membina satu budaya sekolah yang sangat baik.

MESYUARAT PENGURUSAN AKADEMIK TAHUN 4 DAN 5
Mesyuarat tersebut akan diadakan sebagaimana berikut;
Tarikh: Ahad, 13 Februari 2011
Masa: 1.30 tengah hari
Tempat: Dewan Ilmu, PSS.
Kehadiran: Semua guru mengajar Tahun 4 dan 5